harm-mandy.reismee.nl

Adios Peru, hola Hollanda

Hola a todos,

Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan en dat geldt helaas ook voor onze reis. Wat hebben we veel gezien en vooral ontzettend genoten. Voordat we echt afsluiten eerst nog een verslag van de afgelopen dagen. Nadat we woensdag in Paracas waren aangekomen hebben we eerst wat informatie ingewonnen over een tour naar de Ballestas eilanden, dat is hier de hoofdattractie. Vroeg in de avond hebben we op een terrasje aan zee een pisco sour gedronken met Janny en Cees. Janny en Harm kennen elkaar van Harm's stageperiode bij de Raad voor de Kinderbescherming. Toen we er een aantal weken geleden achterkwamen dat we in dezelfde periode door Peru reisden hebben we contact gehouden. Leuk om elkaar weer eens te zien, reiservaringen uit te wisselen en bij te kletsen.

De volgende ochtend stond onze trip naar de Ballestas eilanden op de planning. Deze eilandengroep voor de kust wordt ook wel de "Galápagoseilanden van Peru" genoemd. Het is een prachtig gezicht om zoveel diersoorten in zulke grote getale bij elkaar te zien. We hebben dolfijnen, pinguïns, pelikanen, zeeleeuwen, krabben en heel veel vogels gezien. Die vogels laten nog iets bijzonders achter namelijk guano, vogelpoep dus. In de 19e eeuw zorgde dit goedje er zelfs even voor dat Peru in korte tijd heel veel geld verdiende. vandaag de dag is de guano niet meer zo veel waard maar het levert nog altijd 50 dollar per kilo op, niet slecht voor een berg stront.

's Middags hebben we een strandwandeling gemaakt en een stukje Peru gezien wat we nog niet kenden, enorme villa's aan zee met riante tuinen en allemaal met een zwembad zo groot en luxe dat de zee ineens volledig overbodig lijkt. "Droomhuis gezocht" zou hier met gemak een paar seizoenen kunnen vullen. Het bewijst maar weer eens dat de verschillen tussen arm en rijk hier ongelofelijk groot zijn.

Vrijdag hebben we het Paracas natuurreservaat bezocht. Bij ons hostel hadden we fietsen gehuurd maar dat bleek geen goede zet te zijn, de fietsen waren niet echt in goede staat en bovendien te klein voor twee lange Europeanen. Daar kwam bij dat de weg die door het reservaat loopt uitgerekend nu vervangen wordt waardoor we soms het gevoel hadden dat we in een bouwput fietsten in plaats van in een natuurpark. De uitzichten op zee maakten gelukkig veel goed en we hebben van dichtbij flamingo's en andere vogelsoorten gezien. De dag erna vertrok rond de middag de bus naar Lima en kwamen we weer terug op de plek waar we onze reis ook zijn begonnen. 's Avonds hebben we onze reis afgesloten met heerlijk Italiaans eten en een wijntje op een terrasje in de leukste wijk van Lima, Barranco.

Vanavond stappen we in het vliegtuig naar Amsterdam, waar we morgenmiddag zullen aankomen. Daarmee komt er voor ons een einde aan twee maanden reizen door Peru en Bolivia. Twee prachtige landen waar het bovendien heel prettig reizen is. We hebben er dan ook ontzettend van genoten en hadden dit leven best nog een tijdje vol kunnen houden, maar terug in Nederland staan er ook weer leuke dingen te gebeuren en daar hebben we al veel zin in. We willen jullie als lezers bedanken voor de leuke berichtjes op deze site, Facebook en WhatsApp en kijken er naar uit jullie allemaal weer te zien.

Adios,

Harm en Mandy

Carla en Cees

We hebben genoten van jullie verhalen!
Welkom thuis!

Yvonne

Oooh wat jammer dat er nu ook een einde komt aan deze leuke verhalen! Leest weg als een goed boek haha ;) goede reis en tot gauw! :)

Helga Burgers

Wat waren jullie verhalen mooi!
Maar aan alles komt een eind en zo ook aan deze bijzondere reis.
Een goede terugreis toegewenst en tot gauw!

Oom Michel en tante Helga

Lien en Gerard

Hoi Harm en Mandy.

We hebben erg genoten van jullie verhalen.
We verwachten dat we jullie binnenkort weer eens kunnen spreken.
Wij wensen jullie goede reis ,en behouden thuiskomst.

Lien en Gerard.

Nellie

De reisverslagen waren heel leuk om te lezen, jullie hebben een onvergetelijke reis gemaakt!
Goeie reis terug en tot vrijdag!

Marian

Lieve Harm en Mandy,
met weer een mooi verhaal sluiten jullie dit bijzondere avontuur af. Behalve de prachtige reisverslagen waarvan we hebben mogen genieten zullen jullie vast nog een heleboel te vertellen hebben. We kijken ernaar uit, fijn dat jullie weer naar huis komen!
Liefs! XX