harm-mandy.reismee.nl

Nasca y Ica

Hola a todos,

Na een busrit van tien uur kwamen we donderdagavond laat aan in Nasca, een kleine stad die vooral bekend is vanwege de lijnen en tekeningen op een pampa op 25km van de stad. Vrijdagochtend hebben wij eerst een beetje uitgeslapen. Na de lunch zijn we met een gids naar de begraafplaats Chauchillas geweest. Deze begraafplaats stamt uit de Nasca-cultuur, ver voordat de Inca's in Peru de baas werden. De doden werden in deze tijd gemummificeerd en in tomben begraven. Door het constante klimaat in Nasca, we zijn hier immers in de woestijn waar het altijd warm en droog is, zijn de mummies goed bewaard gebleven. Tot een paar jaar geleden lagen de lichamen verspreid over de vlakte, dat is nu niet meer zo. De mummies worden nu in opgegraven tomben tentoongesteld. Het is apart om te zien dat overal waar je kijkt botten en menselijke resten te zien zijn, beetje luguber en voor ons onvoorstelbaar. In Europa zou bij een opgraving van dit formaat het hele zaakje worden opgepakt en ergens in een museum, achter glas, tentoon worden gesteld. Anderzijds vonden wij het ook wel weer iets hebben dat de opvatting hier kennelijk is dat de opgraving is wat het is en dat dat ook maar zo wordt gelaten. De vraag is dan alleen hoe lang alles in deze staat nog bewaard kan blijven...

Na dit uitstapje zijn we naar een handwerkfabriekje gegaan waar allerlei kleden en doeken, met de hand, worden geweven. Leuk om te zien maar we hebben niets gekocht, alles was peperduur.

Zaterdag hebben we een gewaagd tripje ondernomen. We hebben gevlogen boven de Nasca-lijnen. Het vliegtuigje was erg klein, er konden maar zes mensen plus een piloot en co-piloot in. Eenmaal in de lucht fungeerde de co-piloot als gids. Hij legde precies uit waar we moesten kijken, handig. Voor de niet-Peru kenners: De Nasca-lijnen zijn een enorm netwerk van lijnen en tekeningen in de woestijn in de vorm van dieren en planten zoals een aap, kolibrie en condor. Waarschijnlijk zijn de figuren gemaakt door de Nasca's die hier rond de 8ste eeuw leefden. Erg knap gemaakt want de meeste figuren zijn wel een paar honderd meter lang en vliegtuigen hadden ze in die tijd natuurlijk nog niet. Het eerste gedeelte van de vlucht bewonderden wij alles wat we zagen dan ook volop. Van te voren was ons verteld 's morgens niet te ontbijten en dat bleek niet voor niets. De piloot wilde ons alles zo goed mogelijk laten zien en vloog daarom steeds eerst héél schuin in een bocht naar rechts en daarna minstens net zo schuin in een bocht naar links. Het resultaat: Na figuur 4 (van de 12) waren wij zo misselijk als een aap, we wisten op een gegeven moment niet meer waar we het zoeken moesten. Na ruim een half uur stonden we weer aan de grond en zag Harm zo bleek dat er onmiddellijk een vrouw naar hem toe kwam die hem naar de EHBO post op het vliegveld stuurde. Daar werd vastgesteld dat de bloeddruk in orde was en dat er alleen sprake was van misselijkheid als gevolg van de vlucht, dat wisten wij natuurlijk al lang! Gelukkig zakte de misselijkheid redelijk snel en toen we even later terug waren in het hostel hebben we lekker ontbeten. Daarna zijn we naar een hotel in de buurt gegaan waar we de rest van de middag heerlijk hebben gezwommen en van het mooie weer hebben genoten.

Zondag zijn we met de bus naar Ica gegaan, een ritje van ruim drie uur. Na al die lange busritten is dat voor ons een peulenschil. Na aankomst in ons hotelletje hebben we de stad verkend, op zondag is dat hier alleen altijd een beetje lastig omdat alles dan gesloten is.

De dag erna wilden we 's morgens het Museo Regional bezoeken maar dat bleek op maandag gesloten. Vervolgens zijn we naar een grote shopping mall in de buurt gegaan en hebben daar allebei geheel onverwachts een paar schoenen gekocht, een leuk souveniertje. Daarna was het hoogtepunt van Ica aan de beurt. Vlakbij Ica ligt midden in de woestijn Huacachina, een prachtige oase. Van daaruit vertrekken verschillende tours de woestijn in. Wij zijn met een dune buggy de woestijn in gegaan, dat is een soort groot uitgevallen quad die heel hard over de woestijnduinen kan rijden. Het geeft je het gevoel alsof je in een achtbaan zit, heel leuk. Na een tijdje door de woestijn crossen stopte we bovenaan een zandduin om te gaan sandboarden, we kregen een board dat eruitziet als een snowboard alleen zijn wij op onze buik liggend naar beneden gegleden. Van top tot teen onder het zand maar we hadden dikke pret. Met het zand achter onze oren 's avonds lekker gegeten en een pisco sour gedronken, hét drankje hier in Peru.

Dinsdag zijn we 's morgens eerst buiten de deur gaan ontbijten, het ontbijt in het hotel is niet al te best en wij hadden een goede bodem nodig. Dit keer niet voor een vermoeiende looptocht maar voor het proeven van wijn! Deze streek, en Ica in het bijzonder, staat bekend om de goede wijnen die hier vandaan komen. Wij gingen naar wijnbodega Tacama waar een van de beste wijnen van Zuid-Amerika wordt geproduceerd. Na een gratis tour over het productieproces van de wijnen was het moment aangebroken om te proeven. Daar stonden we dan, 's morgens om 11u, samen met twee andere Nederlandse stellen, wijnen te proeven en een pisco met bijna 40% alcohol, pittig! Na de proeverij hebben we als Nederlanders onderling nog wat reiservaringen en tips uitgewisseld en toen was het alweer tijd om te lunchen. Dat hebben wij ook bij Tacama gedaan, onder het genot van de lekkerste wijn die we ooit hebben gedronken, heerlijk. Na al die alcoholische lekkernijen moesten wij even bijkomen, dat hebben we gedaan aan het zwembad bij een hotel in Ica. We doen het deze laatste week wat rustiger aan zodat we toch ook een beetje uitgerust thuis komen, we zijn op "reikantie" deze week, zoals we het zelf noemen.

Vandaag zijn we teruggegaan naar het Museo Regional waar we eerder voor een gesloten deur stonden. Het museum bleek erg klein te zijn dus we waren er zo doorheen. Zo meteen stappen we op de bus naar Paracas, onze allerlaatste stop voor Lima. Onze tijd hier vliegt nu echt om, maar we genieten nog volop van de laatste dagen.

Adios,

Harm en Mandy

Marian

Hoi Harm en Mandy,
leuk verhaal weer hoor! En wat een spectaculaire ervaring zo'n vliegtochtje (lijkt me doodeng trouwens). Geniet nog lekker van jullie laatste dagen daar. We kijken enorm uit naar jullie thuiskomst, de plannen zijn al gemaakt om jullie op te halen!
Liefs! XX

Paul

Harm en Mandy we hebben echt geweldig genoten van de vele verhalen en zijn dan ook zeer benieuwd naar de ongetwijfeld vele mooie foto's. Uiteraard verheugen we ons erop om jullie weer te zien. Geniet nog van de laatste dagen in Zuid-Amerika. Groetjes, goede reis terug en tot maandag.

Carla en Cees

Geniet van jullie laatste dagen daar, veilige reis terug!
Liefs van ons allemaal

oma

Harm en Mandy wat hebben jullie een fijne vacantie en veel gezien geniet van deze laatste dagen ben bluj jullie straks weer te horen fijne terug reis xx

oma

Harm en Mandy wat hebben jullie een fijne vacantie geniet nog van de laatste dagen ben blij jullue straks weer te horen fijne reis terug xx

Marleen

Wat een leuk verhaal weer. Ik zou alleen niet graag in dat vliegtuigje zitten, maar daarentegen wel weer in die woestijnduinen (geweldig!!). Fijn dat jullie het zo leuk kunnen afsluiten in goede gezondheid. Alvast een goede reis terug en tot maandag!!!!XX

Harrie

Wat een vakantie! Ik verheug me al op de foto's. Nog fijne dagen en tot maandag.

Renske

Hoi Harm en Mandy,

Vandaag dan echt jullie allerlaatste dagje in Peru, morgen begint voor jullie de grote reis terug naar huis. Stiekem heb ik jullie best een beetje gemist hoor, dus ik zal blij zijn als we maandag met z'n alle weer gezellig bij ons thuis aan tafel zitten:). Als ik jullie laatste verhaal en jullie appjes lees, hebben jullie deze prachtige reis mooi kunnen afsluiten. Geniet nog van het laatste dagje in Peru en tot maandag! xxx

Judith

Ik heb genoten van jullie verhalen, ik wens jullie een hele goede reis terug naar huis.