harm-mandy.reismee.nl

Cochabamba en terug naar Peru

Hola a todos,

Cochabamba is na La Paz - El Alto en Santa Cruz de derde stad van Bolivia en wordt ook wel beschouwd als de meest ideale stad van bet land. Door de ligging op 2500m tussen een aantal hoge bergen voelt het er het hele jaar door lente achtig aan, heerlijk. Daarnaast telt de stad een ontelbaar aantal grotere en kleinere parken en wordt Cochabamba ook wel "garden city" genoemd. Een prima stad om te verblijven dus! Aangekomen in Cochabamba hebben we onze accommodatie voor de dagen erna opgezocht en wat bleek: We waren terecht gekomen in een heuse suite! Met een grote woonkamer, grote keuken en loeier van een badkamer. Wel prettig want zowel de zondag als de maandag hebben we hier vrijwel al onze tijd doorgebracht. Hoewel Harm zich wat beter voelde was hij nog niet in staat om echt weer op pad te gaan. Mandy is op zondag op zoek gegaan naar een supermarkt in de buurt, dat bleek nog niet zo makkelijk. Een paar uur later kwam ze pas weer terug en had ze de hele stad min of meer gezien. 's Avonds hebben we lekker gekookt in ons appartement. De dag erna zag er grotendeels hetzelfde uit. 's Middags zijn we wel even naar het Plaza 14 de Septiembre gelopen, het belangrijkste plein van Cochabamba. We hebben daar even lekker op de verwarmde stenen gezeten en hebben geskypt met Debbie, heel leuk.

De derde dag in Cochabamba hebben we het 's morgens nog rustig aan gedaan maar 's middags zijn we toch rustig aan op pad gegaan. We zijn naar Plaza Colon, een levendig plein in Cochabamba, geweest. Ook hebben we een bezoek gebracht aan het beeld Cristo de la Concordia, een Christusbeeld van 33m hoog die uitkijkt over de stad. Normaal gesproken zouden we dat misschien te voet doen maar nu kozen we ervoor om met het kabelbaantje omhoog en naar beneden te gaan, heel relaxed.'s Avonds hebben we voor Boliviaanse begrippen belachelijk duur gegeten maar we vonden dat we wel iets te vieren hadden na een week van vooral kommer en kwel. Na ons dure etentje stapten we in een taxi die ons terug zou brengen naar ons appartement. We waren nog maar koud vertrokken of de taxichauffeur reed per ongeluk een wat oudere man tegen zijn been. De oudere man was duidelijk geschrokken en liet het er niet bij zitten, hij sloeg de taxichauffeur met een zak met zware spullen vol in z'n gezicht en gaf ook nog een flinke trap tegen de deur van de auto. De taxichauffeur stormde daarop uit de taxi, achter de oude man aan. Wij zaten al die tijd achterin maar besloten op dat moment, om te voorkomen dat we in een Boliviaanse free-fight terecht zouden komen, om uit de auto te stappen en een andere taxi te nemen.

Woensdag zijn we in de bus naar La Paz gestapt, een busrit van zo'n 8 uur. Na aankomst hebben we Jenny (zie verhaal La Paz) opgezocht, leuk om elkaar na al die weken en belevenissen weer te zien. De dag erna hebben we lekker door La Paz geslenterd en wat leuke spulletjes gekocht voor ons toekomstig appartement in de Voltstraat, dat komt ook al dichtbij!

Vrijdag hebben we Bolivia verlaten, wat is het een mooi land. Je vindt de Zuid-Amerikaanse cultuur hier nog in zijn meest pure vorm, zeker een aanrader voor de reizigers onder ons. Met het verlaten van Bolivia zijn we naar ons gevoel ook aan het laatste deel van onze reis begonnen, een pittige tocht stond op de planning. We zijn 's morgens in de bus gestapt om er 14 uur later in Arequipa (Peru) weer uit te springen. Met name het tweede deel, van Puno naar Arequipa, zaten we in zo'n oncomfortabele bus dat we erg blij waren toen we er eindelijk uit mochten. Vandaag doen we het dan ook een beetje rustig aan en gaan we kijken wat Arequipa ons allemaal te bieden heeft. Jullie horen van ons

Adios,

Harm en Mandy

marleen

Fijn dat jullie weer rustig de draad op hebben kunnen pakken en weer kunnen genieten van de reis. Komisch verhaal van die taxi chauffeur. Zou je hier eens moeten proberen.....Was ie daarna ook nog z'n passagiers kwijt, wat zal hij gevloekt hebben. Jullie maken wel wat aparte ritjes mee. Nog heel veel plezier van het laatste deel van jullie reis. Liefs XXX

Carla en Cees

Gelukkig zijn jullie zover opgeknapt dat jullie verder kunnen met het laatste gedeelte van deze avontuurlijke reis! Maak er nog twee mooie weken van!
Voltstraat schiet op! Liefs van ons allemaal

Marian

Lieve Harm en Mandy,
mooi dat jullie zo gecharmeerd zijn van Bolivia, ook al was er een niet zo fijne week in de tijd die jullie daar doorbrachten. We hebben met elkaar zitten grinniken om het verhaal van de taxi, we zagen 't voor ons hoe jullie gauw de taxi uitglipten, haha! Hele fijne tijd in Peru!
Liefs XX

Rianne Burgers

Hoi Harm en Mandy, fijn te horen dat het allemaal weer wat beter gaat met jullie! Prachtige verhalen, wat hebben jullie toch veel gezien!! Afgelopen week heb ik nog foto's gezien van Bolivia bij een vriendin. Een geweldig mooi land. Super! Geniet nog van de laatste 2 weken want voor je het weet ben je weer in Nederland.
Lieve groeten Rianne

Marlies Peeters

Wat beleven jullie een avontuur en ondanks ook tegenslag toch de draad weer oppakken.
Mooi dat wij dat via jullie blog kunnen volgen
Geniet nog van de laatste weken.
Groetjes oet Itter van Peter, Marlies, Mark, Ruud en Ellen