harm-mandy.reismee.nl

Ziek

Hola!

De titel van ons blog klinkt niet erg vrolijk maar vat in één woord wel het beste samen wat wij de afgelopen dagen hebben beleefd. Harm kreeg van maandag- op dinsdagnacht voor het eerst koorts, vervelend omdat we dinsdag van Sucre naar Santa Cruz vlogen. Op het vliegveld van Sucre kreeg Mandy weer last van haar buik, de buik van Mandy lijkt inmiddels echt anti-Bolivia te zijn. Gelukkig duurde de vlucht maar een dik halfuur en lag ons hostel niet ver van het vliegveld vandaan. We zijn allebei snel naar bed gegaan en Mandy is daar de rest van de dag niet meer uitgekomen. 's Nachts kreeg Harm weer flinke koorts maar de volgende ochtend was dat enigszins gezakt en Mandy voelde zich iets beter waardoor we besloten onze planning aan te houden en op weg te gaan naar Samaipata, een dorp aan de rand van de Amazone. Aldaar aangekomen maakten we kennis met Lynda, een Canadese mevrouw die hier twee jaar geleden is komen wonen en in haar enorme tuin een paar gastenverblijven heeft laten bouwen. Harm was zich tijdens de rit naar Samaipata behoorlijk slecht gaan voelen en is meteen in bed gekropen. Tussen het vele slapen door hebben we 's avonds nog even geskypt met Paul, Marian en Renske ter ere van de verjaardag van Marian, gezellig!

Met Mandy ging het de volgende dag een stuk beter maar met Harm leek het met het uur slechter te gaan waardoor we 's middags besloten dat er een dokter moest worden geraadpleegd. Gelukkig was Lynda in de buurt om ons te helpen waar ze kon, erg fijn om iemand in de buurt te hebben op zo'n moment met wie je makkelijk kunt communiceren en die snapte wat wij nodig hadden. Lynda zou proberen de beste dokter van Samaipata en omstreken te pakken te krijgen en vragen of hij kon komen. Daarnaast belde Lynda een vriend uit het dorp, Mario, een Bob Marley achtig type op leeftijd die zou optreden als vertaler, de beste dokter sprak namelijk geen woord Engels, onvoorstelbaar. Toen Lynda de dokter uitlegde waar Harm last van had wilde de dokter graag dat we naar het ziekenhuis zouden komen, hij zou een ambulance (beste lezers, dat was echt behoorlijk overdreven) sturen. De ambulance bleek meer weg te hebben van een playmobiel auto dan een degelijke auto waar mensenlevens mee gered kunnen worden maar dat was in Harms geval gelukkig ook niet nodig.

De kwaliteit van de ziekenhuizen in Bolivia is over het algemeen niet echt om over naar huis te schrijven. In het ziekenhuis aangekomen vreesden we allebei dan ook even het ergste, zeker toen we na wat kleine testjes bij dokter Guzman terecht kwamen en de man meer leek op een Italiaanse pizzabakker dan op een gerenommeerde dokter. Maar goed de mensen waren aardig en er werd met aandacht en zorg gewerkt. De dokter stelde de diagnose dat Harm een infectie aan zijn longen had opgelopen, waarschijnlijk door de vele wisselingen in hoogte en temperatuur. Ironisch genoeg hadden we het er op onze laatste "fitte" avond nog over dat het eigenlijk niet goed kan zijn voor een lichaam, zoveel wisselingen in relatief zo weinig tijd. Harm kreeg in het ziekenhuis nog een injectie toegediend en kreeg een recept voor antibioticum mee. Overigens kostte dit hele avontuurtje ons welgeteld 10 Bolivianos, dat is omgerekend nog geen € 1,30. Zo'n socialistische staat heeft af en toe toch zo zijn voordelen... Dankzij de injectie ging het vrijwel meteen een stukje beter en terug bij Casa Lynda stond Lynda klaar met wat soep en brood, ziek zijn in Bolivia is verre van ideaal maar als het dan toch moet dan maar hier.

Vrijdag zag onze dag er eigenlijk niet veel anders uit dan de vorige. We hebben het rustig aan gedaan en geskypt met Harrie, Marleen en Mitchell, erg leuk! Gisterochtend zat ons verblijf bij Casa Lynda erop. We moesten terug naar Santa Cruz omdat vanuit daar vandaag het viegtuig naar Cochabamba vertrok. Na een korte vlucht zijn we goed aangekomen. Hopelijk kunnen we de draad hier weer enigszins oppakken. Jullie horen van ons.

Adios,

Harm en Mandy

Leander Dieleman

Beterschap allebei!!
In Costa Rica waren ik en mijn vriendin ook beide ziek geweest. (en ook een dubbele wortel kanaal behandeling gehad.) Echt niet leuk!! maar ook wel weer een ervaring om te zien dat het niet overal zo vanzelfsprekend is als in Nederland.

Bij Diaree en overgeven is de beste 'jungle' remedie: Cola drinken! Helpt je maag rustig te houden en je krijgt toch iets van energie binnen.

Nellie

En nou geen ziektes meer is wel mooi geweest zo!
Gelukkig zijn jullie goed geholpen.
Nog fijne weken

Marian

Lieve Harm en Mandy,
blij dat 't wat beter met jullie gaat, hopelijk elke dag een beetje meer energie en vooral dat het hoofdstuk 'ziek zijn' van jullie reis hiermee voorbij is! Ik vind 't al weer 'n heel positief signaal dat jullie weer een reisverhaal hebben geschreven, wetende dat Harm donderdag zelfs te beroerd was om de telefoon ter hand te nemen, zoals je appte. En ook de humor is terug want ik schoot hardop in de lach om die pizzabakker! :) maar hopelijk heeft die pizzabakker 't goed aangepakt en kunnen jullie weer fit verder!
Liefs en pas goed op jullie zelf. XX

oma

fijn dat het weer wat beter gaat met jullie
geniet nog van de komende weken

groetjes oma xx

Hans en Truus

Maar goed dat je dit van tevoren niet weet, wel goed opgepakt! zodat jullie de draad weer kunnen oppakken.
Nog heel veel beterschap en misschien in een kleinere versnelling verder met de mooie reis !!
Groetjes

Simone en Kevin

Lieve Harm en Mandy,

Wat vervelend te lezen dat jullie zo beroerd zijn geweest, hopelijk blijft het hierbij! Heel veel beterschap en geniet er van, maar dat komt, zoals steeds te lezen is, helemaal goed!

Groetjes, ook van de rest :)

Marjolein en Laurens

Zie nu net pas dat jullie een blog schrijven. Super leuk!!
Wat balen van het ziek zijn maar gelukkig krabbelen jullie snel op! Heerlijk om de reisverhalen te lezen. Geniet nog even volop en bij terugkomst hoor ik het graag live ??????????.
Liefs Laurens en Marjolein

Marjolein en Laurens

Huh ineens staan er heel veel ?? Achter m'n bericht.... Komt door de emoticon die erachter stond. Niet de bedoeling dus...!

Carla en Cees

Wat naar dat jullie ziek zijn, heel vervelend als je in zo'n ver land zit. Wel fijn dat jullie Lynda in de buurt hadden die jullie kon helpen. We hopen dat jullie snel weer helemaal opgeknapt zijn en verder kunnen met jullie avonturen!
Groetjes!